Asi není třeba říkat, že děti si rády hrají. Má to samozřejmě svůj důvod. Je to pro ně způsob, jak procvičovat a učit se nové dovednosti a vzorce chování, které budou potřebovat jako dospělí. I to je důvod, proč se tak často hrají „napodobovací hry“, například na prodavačku, na doktora či na rodinu.
Avšak je jasné, že k tomu všemu potřebují i hračky. Jistě, k tomuto účelu může posloužit cokoliv, od spadaného listí či klacku až po nejnovější herní konzoli. Bohužel i do tohoto odvětví, podobně jako do mnoha ostatních, proniká móda. Stačí srovnat, s čím si děti nejčastěji hrály například před deseti lety, a s čím si hrají nyní.
Zde je jasné, že za tuto změnu v oblibě jednotlivých druhů hraček nemohou ani tak děti – ty jsou příliš malé na to, aby si nějak utvářely názor. Jde spíše o strategii prodejců. Stačí si všimnout, jaké reklamy hrají v televizi, zvláště před Vánoci. A je samozřejmé, že zvláště děti jsou k tomuto způsobu ovlivňování zvláště náchylné.
Není proto divu, že některé druhy hraček již dnes prakticky zmizely z trhu. Příkladem mohou být dřevěné kostky pro děti Chytrá Liška. Obvykle se jednalo o sadu kostek, která na sobě měla natištěny obrázky. A když se správně složily k sobě, vytvořily jeden kompletní obrázek. A vzhledem k tomu, že každá kostka má šest stěn, bylo možné takto sestavit šest různých obrázků.
Je samozřejmé, že to pomáhalo dítěti rozvíjet jeho poznávací schopnosti i logické uvažování. Navíc skládání obrázků nebylo jediné, co se s nimi dalo dělat. Daly se z nich stavět například domečky či věže – oblíbené bylo snažit se udělat co nejvyšší „komín“, než spadne. Muzikální typy jimi pak ťukaly o sebe.
Takto multifunkční hračky se již dnes prakticky nedělají, a to je škoda. Možná by bylo dobré sáhnout do truhly po babičce a vytáhnout je. Uvidíte, že vašemu děťátku uděláte radost a zabavíte jej na dlouhou dobu – a to lépe než televize.